Wat is outplacement?

Outplacement is een voordeel dat een bedrijf geeft aan vertrekkende werknemers om hen te helpen bij het vinden van nieuw werk. Over het algemeen roept een bedrijf de hulp in van een outplacementaanbieder om outplacementdiensten te leveren – zoals loopbaancoaching, advies en ondersteuning – aan getroffen werknemers.

Hoewel het doel van outplacement om werknemers te ondersteunen constant is gebleven, is de vorm van de service de afgelopen jaren aanzienlijk veranderd om aan de veranderende behoeften van bedrijven te voldoen. Toen outplacement in de jaren zestig opkwam, boden bedrijven meestal loopbaanondersteuning aan, voornamelijk aan leidinggevenden en hogere werknemers, door hen een satellietkantoor, telefoon en assistent te bieden om te helpen bij het zoeken naar werk. Tegenwoordig proberen bedrijven outplacement aan te bieden, niet alleen aan een select aantal, maar aan alle betrokken werknemers op elk niveau van de organisatie – met als doel de merkreputatie beter te beschermen en de werknemers die in het verleden onderbediend waren in deze overgangstijden beter te ondersteunen. Bovendien verwachten internetbewuste werknemers handige outplacementdiensten, die op aanvraag met één klik op de knop toegankelijk zijn.

Wat is een outplacementdienst?

Outplacementdiensten verwijzen naar een breed scala aan diensten die mensen helpen bij het vinden van een nieuwe baan, en ze kunnen variëren naargelang de outplacementaanbieder.

Omdat verschillende outplacementopleidingen verschillende diensten aanbieden, kan de kwaliteit van de opleidingen sterk verschillen. Een outplacementprogramma dat bijvoorbeeld een-op-een coaching biedt met een ervaren loopbaanontwikkelingsspecialist en praktische cv-beoordelingen door een professionele redacteur, is waarschijnlijk veel effectiever voor de werkzoekende dan een programma dat alleen groepscoaching biedt met algemeen advies voor het zoeken naar een baan.

Afspraak maken

Bovendien vereist een outplacementtraject dat werkzoekenden een afspraak maken voor een ontmoeting met loopbaancoaches in een fysiek kantoor om toegang te krijgen tot diensten, terwijl andere gebruikers de mogelijkheid bieden om op hun gemak de hulp te krijgen die ze nodig hebben via een online platform dat hen direct, on-demand toegang tot loopbaancoaching en andere tools.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *